syntyi 26.5.2024 Copycock'sin kennelissä Kärkölässä.
Kyllä on nimeä lapselle mietitty! Tytär ei haluaisi, että sille annetaan ihmisen nimi. Toistaiseksi on nimeksi kuitekin valikoitunut Heta, toivottavasti ei tule kaimaansa Niskavuoren Hetaan.
Nimiehdotuksia muitakin on, tietysti, kuten Taika, Selma, Vilma ,ei voi laittaa kun serkun tytär on Vilma, Lahja ,ei kun Tyttären käly on Lahja, Martta, liian tomera nimi?, Emma, Esikoiselle tulee mieleen sukulaistädin valtava emakko, Nökö, on kuulemma kanin nimi. Lumi, entäs jos se on blue roan väritykseltään ? Jos se koira osittautuu aivan kamalaksi voisi nimeksi laittaa Akka. Telluakin mietimme. Harrastuksistamme tulee nimet Ruusu, Suku, Savu, Kaari, Kisa, Pisto......
No huomenna näemme uuden perheenjäsenen ensimmäistä kertaa.
ke 24.7.
Pojanpojan sanoin: Nähty on! Ja pentuja oli kuin Vilkkilässä kissoja. Vaikka ne niin pieniä olivatkin, huomasi jo muutamia luoteenpiirteitä Yksi huusi äitiä koko ajan, yksi oli oikea kiusanhenki, yksi tykkäsi olla yksikseen. Aikuisia koiria oli samanverran kuin pentujakin. Kaikki hienosti hoidettuja ja kiiltäväturkkisia. Ei ainakaan siihen taloon pääse kukaan ilman hälytystä!
Nyt on valikoitunut kolme pentua, yksi blue roan ja kaksi liver roan . Kasvattaja vielä katsoo näiden viikkojen aikana pentujen luonnetta. Ja toivotaan ettei tänne mummolaan valikoidu jokin villikko.
Nimi on vieläkin harkinnassa.. Ei ne olleet Hetan näköisiä. Ehkä Säde tai Peppi...

Siitä tuli nyt sitten kuitenkin Wilma., Copycock's Kiss of Flame.
Haimme Wilman lauantaina 17.8 Ja saimmekin aika pakkauksen....
Toisin kuin Lilli aikoinaan Wilma nukkui, järsi kaikkea esillä olevaa, katseli maisemia , eikä paljoa vinkunut.

Nyt on sitten leikitty, irroteltu pentua varpaista, käyty kymmenen kertaa pissillä ja siivottu parit kakat. Ja tarjottu sapuskaa.
Nyt vähän jännätään miten yö menee...
Ensimmäinen yö meni aikalailla hyvin, pikkuisen oli sisaruksia ikävä. Toinen yö meni jo erittäin hyvin. Nukuttiin koko yö, kaikki.
23.8.2024

Älkää antako sievän ulkokuoren hämätä. Tämä on Devil in disguise.
Esim. tänä aamuna on neiti Wilma jo ehtinyt järsiä Hussen varpaita. Mistä asiasta Husse häntä nuhteli niin, että Matten varpaat sai olla aamulla rauhassa. Lisäksi on autettu kompostiämpärin viennissä ja varsinkin pesussa, yritetty kaivaa esiin likakaivon kansi, käyty pieni lenkki liiterin ympäri katsastaen kaikki kaarnanpalat ja puutikut. Ja kaiken huipuksi löytyi melkein koirataivas: perunamaa. Siellä kaivettiin perunamaata antaumuksella . Matte kaivoi perunan pois suusta ja vei koko pennun pois perunamaalta. Mistä johtuen Wilma sai sylissä itkupotkuraivarit, niin että Matten piti pikkuisen jo niskasta ravistaa. Perunamaalta suihkuun, ai niin pitää käydä pesemässä multajuovat pois kylppärin seinästä... Kun sisälle päästiin kutsui oma sänky Wilmaa niin ,ettei se ehtinyt edes käydä katsastamassa aamupäiväkahvitarjoiluja. Husse lähti puolukkaan; Matte toipuu eilisestä sähköisestä rytmin palauttamisesta ja Wilma nukkuu.
Mutta kohta on ruoka-aika.....
Niin eikä Wilma mikään tyhmä pentu ole. On näet keksinyt, että jos kakkii terassille aamulla, ei jalat kastu märällä nurmikolla.
Tänään keksittiin miten pääsee kiipeämään. Kiivettiin pölkylle ja sieltä tomaattiruukkuun. Nyt on juuristo ilmastoitu.

Aika kuluu ja pentu kasvaa ihan silmissä. Pikkuhiljaa alkaa pureminenkin vähentyä, luojan kiitos. Tässä on ollutkin nilkat reiitetyt. Kasvattajan ohje oli, että kun kiljuu pennun purressa niin se lopettaa. Kyllä se irti päästää, mutta Miehen mukaan naapurit luulevat varmaan että hän pahoinpitelee minua, kun kuuluu kauhea kiljunta.
Tässä yhtenä aamuna kuuntelin Miehen ja Wilman keskustelua, joka oli varsin yksipuoinen: Mies:"EEiiiiiiiii" Wilma --------, Mies: "EEEEIIIII", Wilma--------, jne. Kunnes Wilma kyllästyi keskusteluun ja lähti katsastamaan muuta järsittävää kuin Miehen varpaat.
Mutta on se silti suloinen.


Televiosta tulee "Suomen kaunein koti" ja ohjelmalla on ainakin yksi kiinnostunut katselija. (Wilma 2 kk 10 pv)
Ensimmäinen meidän koirista joka on kiinnostunut televisiosta.

12.9.2024
Eilen sai Wilma rokotuksen ja sitä varten piti mennä Hanna-eläinlääkärille. Ajattelin kyllä ettei siitä mitään tule , mutta Hanna-eläinlääkäri antoi ison tikun ja tuikkasi siinä samassa piikin niskaan, eikä Wilma huomannut mitään.
Tänään tuli Vävypoika tekemään puukuormaa ja jäi Wilman aamulenkki ihan lyhyeksi. Luna oli mukana ja ensimmäistä kertaa Luna pistä kovat vastaan Wilmalle ja pisti pennun kuriin ja ensimmäistä kertaaa nousi Lunan tassu jo vähän leikkiasentoon.
Sitten me Wilman kanssa jouduttiin sisäruokintaan, kun ei Wilmaa voi päästää sentään puuntekoon, vähä-älyinen kun vielä on. Vävy korjasi traktoria, kun puukuorma oli tehty ja remontintekoon Wilma melkein pääsi mukaan, remmissä tosin.
Tytär kävi jakamassa Miehen lääkkeet ja sai osansa naskalihampaista. Mutta tottuneena koiriin ja koiranpentuihin pisti Wilman ketoon . Vävy kävi kahvilla ja Wilma sitoi pöydän alla kengännauhat uuteeen uskoon.
Mattea on tänään autettu pissipapaerin laittamisessa, astianpesukoneen tyhjentämisessa ja täyttämisessä. Nyt kun sähkö on niin kallista, voisi Wilma täyttää pesukoneen. Ei tarvitsisi edes päälle laittaa kun astiat olisi puhtaaksi nuollut. Husse on saanut apua oksien hakettamisessa ja ihan parasta oli Wilmasta sukeltaa hakekasaan kun siellä oli vielä lehtiäkin. Myös roskiksen täyttämisessä on ansiokkaasti autettu.
Koko pävä on ollut koiranpennulla työntäyteinen. Välillä on otettu koiranuniunet, eli kun Matte nousee niin nousee koirakin. Ja Mattekin joutui töihin palloa viskelemään.
Mutta oikeista ihmislapsista poiketen Wilma nukkuu koko yön tai ainakin melkein: Husse pitää saattaa vessaan yöllä. Ja aamuherätys on klo kuusi. Tosin Mattea ei saa hereille kun se menee nukkumaan keskelle sänkyä ja kääntää vielä varmuuden vuoksi selänkin innokkaalle karvavekkarille. Eikä Wilma vielä osaa kiivetä sänkyyn,,,,
Huomenna onkin Hussen vuoro olla koiralapsivahtina, sillä Matte menee mummokahvilaan kahville aamupäivällä ja ostamaan Wilmalle piim