koskaan ymmärtänyt, kuinka kallista kaikki on.

Kuten esimerkiksi kahden liikennemerkin pystyttäminen. 1000 €. Kyseessä on nopeusrajoituksen alentaminen rautatien tasoristeyksessä.

A) Tietysti ensinhän on hankittava liikennemerkki.  EU.n hyväksymä. Liikennemerkin teko ja kuljetus tielaitoksen tai jonkun muun laitoksen varikolle. Sen jumalattoman vähintään neljän metrin rautaseipään hankkiminen, sen kuljetus kys. varikolle. Ai niin, ihan ensimmäiseksi on pitänyt insinöörin katsastaa ja merkitä liikennemerkin paikka. Heti sen jälkeen, kun on kaikki lupa-asiat käyty läpi eri instansseissa.

B) Kaivurikuskin tilaaminen, sillä mahdotontahan on lapiolla kaivaa kovaa maata. Kaivurikuski ottaa siirtomaksun ja veloittaa tunnit. Ja jos työtä tekevän laitoksen miehet ovat kuten usein ovat, (Pyydän jo tässä vaiheessa suuresti anteeksi, jos kun nyt loukkaan jonkun tunteita.) eli tehokas työaika on noin kolme tuntia päivässä, menee kahden liikennemerkin pystyttämiseen koko kahdeksan tunnin työpäivä. 

Kolme tuntia tehokasta työaikaa kostuu ( kertomuksiin perustuvaa tietoa)  seuraavasti. Työaika alkaa klo 0700. Ennenkuin mihinkään lähdetään, on pakattava auto, käytävä läpi edellisen illan jalkopallo ym urheiluottelu tai jos on maanantai, viikonlopun riennot ym. miesten asiat. Sekä katsottava, onko joku muukin somessa. Sitten mennään tankkaamaan auto ja hups onkin jo melkein kahviaika. Joten pidetään kahvitunti sitten saman tien. Ja katsotaan, olisko joku somessa. Työmaalle saavutaan jo klo 1000. Katsastetaan työmaa ja todetaan, että tähän laitetaan liikennemerkki. Ja katsotaan, olisiko joku somessa. Ja nyt syömään, on melkein jo ruokatunti. Ja katsotaan olisiko joku somessa. Ruokatunnilta palattaessa vähän ennen yhtä, on kaivurikuski saattanut jo kaivaa kuopat valmiiksi, ellei ole sattunut olemaan mukana ruokailemassa. Katsotaan, olisiko joku somessa. Kello puoli kolmeen mennessä on merkit paikoillaan, kun jätettiin iltapäiväkahvit väliin ja sitten voidaankin hyvällä omallatunnolla lopetella työpäivä, katsotaan, olisiko joku muukin somessa, viedä auto varikolle ja mennä kotiin huilaamaan työpäivän rasituksista. 

C) Miesten palkat, ajoneuvon, jolla miehet ja liikennemerkki saadaan paikalle, polttoainekulut sekä ajoneuvovero ja vakuutusmaksu siltä päivältä. 

Kun tähän vielä sisällytetään 24% alvit, on nippanappa riittääkö 1000 € kyseiseen hommaan. Ei taida riittää.